Ehdot ja edellytykset
Käyttöehtojen esittely
Tähän ostokseen sovelletaan seuraavia tavanomaisia käyttöehtoja, jotka koskevat kuluttajille Internetin kautta tehtäviä tavaraostoksia. Kuluttajien Internet-ostoksia säätelevät ensisijaisesti Tanskan sopimuslaki, Tanskan kuluttajaostolaki, Tanskan markkinointikäytäntöjä koskeva laki, Tanskan peruutusoikeuslaki ja Tanskan sähköistä kaupankäyntiä koskeva laki, ja nämä lait antavat kuluttajalle pakottavia oikeuksia. Lait ovat saatavilla osoitteessa www.lovdata.no. Tämän sopimuksen ehtojen ei katsota rajoittavan lakisääteisiä oikeuksia, vaan niissä esitetään osapuolten tärkeimmät oikeudet ja velvollisuudet kaupan yhteydessä.
1. OSAPUOLET
Myyjä on yritys: Ledende Teknologi AS (Org-nro: 925 949 086), osoite: Strømsveien 318, 1081 Oslo, C. J. Hambros plass 2, 0164 Oslo. Sähköposti: Otayhteyttä@mazzetti.fi ja siihen viitataan seuraavassa myyjänä/myyjänä.
Ostaja on kuluttaja, joka tekee tilauksen, ja hänestä käytetään jäljempänä nimitystä ostaja/ostaja.
2. Hinta
Ilmoitettu hinta tavaroista ja palveluista on kokonaishinta, joka ostajan on maksettava. Kaikki hinnat ilmoitetaan Norjan kruunuina. Tämä hinta sisältää kaikki verot, arvonlisäveron ja lisäkustannukset. Ostaja ei maksa lisäkustannuksia, joista myyjä ei ole ilmoittanut ostajalle ennen ostoa.
3. Ehdot
Ehdot sitovat molempia osapuolia, kun ostaja on lähettänyt tilauksensa myyjälle.
Ehdot eivät kuitenkaan ole sitovia, jos myyjän tarjouksessa on kirjoitus- tai kirjoitusvirhe verkkokaupan tilausratkaisussa tai ostajan tilauksessa ja toinen osapuoli huomasi tai hänen olisi pitänyt huomata, että kyseessä on tällainen virhe.
4. Maksu
Myyjä voi vaatia maksua tavarasta siitä lähtien, kun se on lähetetty Myyjältä Ostajalle. Jos Ostaja maksaa luotto- tai pankkikortilla, Myyjä voi varata ostohinnan kortille tilausta tehdessään. Kortti veloitetaan samana päivänä, kun tavara lähetetään.
4.1 Maksupalveluntarjoaja
Verkkokaupasta ostettujen tuotteiden maksaminen voi tapahtua turvallisesti ja luotettavasti maksupalveluntarjoajamme Stripen tai PayPalin kautta.
Verkkomaksaminen Stripen avulla hyväksyy pankki- ja luottokortit MasterCardilla ja Visalla. Maksun yhteydessä syötät nimesi, kortin numeron, voimassaoloajan ja tarkistusnumeron (CCV). Turvallisuutesi on meille erittäin tärkeää, ja Stripen kaltaisten kumppaneiden kanssa tästä turvallisuudesta huolehditaan.
Jos maksat PayPalin avulla, voit tehdä sen PayPal-tililtäsi tai MasterCard/Visa-kortiltasi (sinulla ei tarvitse olla erillistä PayPal-tiliä maksaaksesi kortilla). PayPal on yksi maailman suurimmista verkkomaksujen tarjoajista, ja sitä käyttävät tuhannet verkkokaupat ja yksityishenkilöt. Mazzetti.no ei saa PayPalin kautta käyttöönsä luottokorttitietojasi tai muita sinua koskevia maksutietoja, eikä siksi tallenna niitä.
Sekä Stripe että PayPal ovat suuria, kansainvälisesti tunnustettuja maksupalveluntarjoajia, jotka ansaitsevat elantonsa tekemällä verkkomaksuista turvallisia. Meillä ei ole pääsyä maksutietoihin, kuten luottokortin numeroon, jonka annat maksaessasi. Nämä tiedot lähetetään salattuina suoraan heille, eivätkä ne koskaan päädy palvelimellemme. Saamme takaisin vain vahvistuksen siitä, että maksu on suoritettu, jotta järjestelmämme voi asettaa tilauksesi tilaksi maksettu.
5. Toimituksen katsotaan tapahtuneen
Toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun ostaja tai hänen edustajansa on ottanut tavarat haltuunsa.
Jos toimitusajankohtaa ei ole määritelty tilausratkaisussa, Myyjän on toimitettava tavarat Ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 10 päivän kuluttua Asiakkaan tilauksesta. Tavarat toimitetaan ostajalle, elleivät osapuolet ole erikseen toisin sopineet.
6 Riski tavaroista
Riski tavaroista siirtyy ostajalle, kun hän tai hänen edustajansa on vastaanottanut 6 kohdan mukaisesti toimitetut tavarat.
7 Peruuttamisoikeus
Ellei sopimusta ole vapautettu peruuttamisoikeudesta, ostaja voi peruuttaa tavaran oston Tanskan peruuttamisoikeuslain säännösten mukaisesti.
Ostajan on ilmoitettava myyjälle peruutusoikeudesta viimeistään 14 päivän kuluttua määräajan alkamisesta. Määräaika kattaa kaikki kalenteripäivät. Jos määräaika päättyy lauantaina, yleisenä juhla- tai vapaapäivänä, määräaikaa pidennetään seuraavaan arkipäivään.
Peruuttamisaikaa katsotaan noudatetuksi, jos ilmoitus lähetetään ennen määräajan päättymistä. Ostajalla on todistustaakka siitä, että hän on käyttänyt peruutusoikeuttaan, joten ilmoituksen on oltava kirjallinen (peruutuslomake, sähköposti tai kirje).
Peruuttamisaika alkaa kulua:
Jos ostos koostuu yhdestä tavarasta, peruutusaika alkaa seuraavasta päivästä sen jälkeen, kun tavara(t) on vastaanotettu.
Jos osto koostuu useista toimituksista, peruutusaika alkaa viimeisen toimituksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.
Peruuttamisaikaa pidennetään 12 kuukauteen alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos myyjä ei ilmoita asiakkaalle peruuttamisoikeudesta ja vakiomuotoisesta peruuttamislomakkeesta ennen sopimuksen tekemistä. Sama pätee, jos myyjä ei anna tietoja peruuttamisoikeuden käyttämisen ehdoista, määräajoista ja menettelystä. Jos elinkeinonharjoittaja antaa tiedot näiden 12 kuukauden aikana, peruuttamisaika päättyy silti 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona ostaja sai tiedot.
Jos peruutusoikeutta käytetään, tavarat on palautettava myyjälle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun peruutusoikeuden käyttämisestä on ilmoitettu. Ostaja vastaa tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista.
Ostaja voi kokeilla tai testata tavaroita asianmukaisella tavalla tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan selvittämiseksi ilman, että peruuttamisoikeus raukeaa. Jos tavaran testaaminen ylittää kohtuullisen ja välttämättömän rajan, ostaja voi olla vastuussa tavaran arvon alenemisesta.
Myyjä on velvollinen palauttamaan ostajalle kauppahinnan ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on saanut tiedon ostajan päätöksestä käyttää peruuttamisoikeuttaan. Myyjällä on oikeus pidättäytyä maksusta, kunnes hän on saanut tavarat takaisin ostajalta tai kunnes ostaja on toimittanut asiakirjat, jotka osoittavat, että tavarat on palautettu.
Jos ostaja päättää käyttää peruutusoikeuttaan, on ostajan vastuulla kattaa lähetyskulut. PS: Suuri osa toimituskuluista sisältyy tuotteen hintaan. Jos ostaja päättää käyttää peruutusoikeuttaan, hänen on varauduttava korkeampaan, enintään 8 000 Norjan kruunun (sis. alv) suuruiseen toimituskulujen määrään.
8. Myöhästyminen ja toimittamatta jättäminen – ostajan oikeudet ja reklamaatioaika
Jos myyjä ei toimita tavaraa tai toimittaa sitä liian myöhään osapuolten sopimuksen mukaisesti, eikä tämä johdu ostajasta tai ostajasta johtuvista olosuhteista, ostaja voi kuluttajaostolain 5 luvun säännösten mukaisesti pidättää kauppahinnan, vaatia täyttämistä, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia myyjältä korvausta.
Sopimusrikkomusta koskeviin oikeussuojakeinoihin vedottaessa ilmoituksen tulisi olla kirjallinen (esim. sähköpostitse) todistusvoimaisuuden vuoksi.
Täyttäminen
Ostaja voi pitää kaupan voimassa ja vaatia myyjältä täyttämistä. Ostaja ei kuitenkaan voi vaatia täyttämistä, jos on olemassa este, jota myyjä ei kykene voittamaan, tai jos täyttäminen aiheuttaisi myyjälle niin suurta haittaa tai kustannuksia, että ne ovat merkittävästi suhteettomia ostajan etuun nähden, joka myyjän on täytettävä. Jos vaikeudet poistuvat kohtuullisessa ajassa, ostaja voi silti vaatia täyttämistä.
Ostaja menettää oikeutensa vaatia täyttämistä, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Peruuttaminen
Jos myyjä ei toimita tavaroita toimitusajankohtana, ostajan on kehotettava myyjää toimittamaan ne kohtuullisessa lisäajassa. Jos myyjä ei toimita tavaroita lisäajan kuluessa, ostaja voi peruuttaa sopimuksen.
Ostaja voi kuitenkin purkaa sopimuksen välittömästi, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta tavaroita. Sama pätee, jos toimitus sovittuna ajankohtana on ollut ratkaiseva sopimuksen tekemiselle tai jos ostaja on ilmoittanut myyjälle, että toimitusajankohta on ratkaiseva.
Jos tavara toimitetaan kuluttajan asettaman lisäajan jälkeen tai sopimuksen tekemisen kannalta ratkaisevan toimitusajan jälkeen, peruuttamisvaatimus on esitettävä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun ostaja on saanut tiedon toimituksesta.
Vahingonkorvaus
Ostaja voi vaatia vahingonkorvausta viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta. Tätä ei kuitenkaan sovelleta, jos myyjä osoittaa, että viivästys johtuu esteestä, johon myyjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota myyjän ei kohtuudella voitu odottaa ottaneen huomioon, jonka seurauksia hän ei olisi voinut välttää tai jonka seurauksia hän ei olisi voinut voittaa sopimuksen tekohetkellä.
9. tavaran virheet – ostajan oikeudet ja reklamaatioiden määräaika
Jos tavarassa on virhe, ostajan on ilmoitettava myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita virhe, että hän haluaa vedota virheeseen. Ostajan reklamaatio on aina tehty ajoissa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita. Reklamaatio voidaan tehdä viimeistään kahden vuoden kuluttua siitä, kun ostaja on ottanut tuotteen haltuunsa. Jos tuotteen tai sen osien on tarkoitus kestää huomattavasti yli kaksi vuotta, reklamaatioaika on viisi vuotta.
Jos tuotteessa on virhe, joka ei johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista olosuhteista, ostaja voi kuluttajan ostolain 6 luvun säännösten mukaisesti pidättää kauppahinnan, valita korjauksen tai vaihdon välillä, vaatia hinnanalennusta, vaatia sopimuksen purkamista ja/tai vaatia myyjältä korvausta.
Täydelliset reklamaatiosäännöt täällä.
Reklamaatiot myyjälle on tehtävä kirjallisesti.
10. Virheen korjaaminen tai korvaaminen
Ostaja voi valita, vaatiiko hän virheen korjaamista vai vastaavan tavaran toimittamista. Myyjä voi kuitenkin vastustaa ostajan vaatimusta, jos vaatimuksen täyttäminen on mahdotonta tai siitä aiheutuu myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Korjaus tai vaihto on suoritettava kohtuullisessa ajassa. Periaatteessa myyjällä ei ole oikeutta tehdä kuin kaksi yritystä saman vian korjaamiseksi.
11 Hinnanalennus
Ostaja voi vaatia asianmukaista hinnanalennusta, jos tavaraa ei korjata tai vaihdeta. Tämä tarkoittaa sitä, että alennetun hinnan ja sovitun hinnan suhde vastaa viallisessa ja sopimuskunnossa olevien tavaroiden arvon suhdetta. Jos siihen on erityisiä syitä, hinnanalennus voidaan sen sijaan määrätä vastaamaan virheen merkitystä ostajalle.
Peruuttaminen
Jos tavaroita ei ole korjattu tai vaihdettu, ostaja voi myös peruuttaa ostoksen, jos virhe ei ole merkityksetön.
12. Myyjän oikeudet ostajan laiminlyönnin yhteydessä
Jos ostaja jättää maksamatta tai täyttämättä muut sopimuksen tai lain mukaiset velvoitteensa, eikä tämä johdu myyjästä tai myyjästä johtuvista olosuhteista, myyjä voi kuluttajakauppalain 9 luvun säännösten mukaisesti pidättää tavaran itsellään, vaatia sopimuksen täyttämistä, vaatia sopimuksen purkamista ja vaatia ostajalta korvausta. Myyjä voi olosuhteista riippuen vaatia myös viivästyskorkoa, perintäkuluja ja kohtuullista korvausta perimättä jääneistä tavaroista.
Täyttäminen
Myyjä voi pidättäytyä kaupasta ja vaatia ostajaa maksamaan kauppahinnan. Jos tavaraa ei ole toimitettu, myyjä menettää oikeutensa, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksensa esittämistä.
Peruuttaminen
Myyjä voi peruuttaa sopimuksen, jos ostaja laiminlyö maksun suorittamisen tai syyllistyy muuhun merkittävään rikkomukseen. Myyjä ei kuitenkaan voi peruuttaa sopimusta, jos kauppahinta on maksettu kokonaisuudessaan. Jos myyjä asettaa kohtuullisen lisäajan täyttämiselle ja ostaja ei maksa määräajassa, myyjä voi peruuttaa kaupan.
Viivästyskorko/perintäkulut
Jos ostaja ei maksa kauppahintaa sopimuksen mukaisesti, myyjä voi periä kauppahinnalle viivästyskorkoa viivästyskorkolain mukaisesti. Jos maksu laiminlyödään, saatava voidaan ennakkoilmoituksen jälkeen lähettää ostajalle, joka voi tällöin joutua maksamaan perintälain mukaiset maksut.
Maksu perimättä jääneistä tavaroista, joita ei ole maksettu ennakkoon
Jos ostaja ei peri maksamattomia tavaroita, myyjä voi periä ostajalta maksun. Maksu ei voi ylittää myyjän todellisia kustannuksia, jotka aiheutuvat tavaran toimittamisesta ostajalle. Tällaista maksua ei voida periä alle 18-vuotiailta ostajilta.
13. Takuu
Myyjä tarjoaa 5 vuoden takuun vuoden 2022 jälkeen ostetuille tuotteille. Ennen vuotta 2022 ostettuihin tuotteisiin sovelletaan 2 vuoden takuuta. Takuutapaukset arvioidaan yksilöllisesti tuotteen kunnon ja ostoehtojen perusteella. Takuu antaa ostajalle oikeuden korjaukseen, vaihtoon tai ostohinnan palautukseen, jos takuuaikana ilmenee dokumentoituja vikoja. Takuu ei laajenna ostajan sovellettavan lain mukaisia oikeuksia, ja ostajalla on edelleen oikeus esittää vaatimuksia vikojen tai viivästysten varalta kohdissa 9 ja 10 kuvatulla tavalla. 9 ja 10.
14 Henkilötiedot
Kerättyjen henkilötietojen rekisterinpitäjä on myyjä. Ellei ostaja anna muuta suostumusta, myyjä voi henkilötietolain mukaisesti kerätä ja säilyttää vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat välttämättömiä myyjän sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseksi. Ostajan henkilötietoja luovutetaan muille vain, jos se on välttämätöntä myyjän ja ostajan välisen sopimuksen täyttämiseksi tai lakisääteisissä tapauksissa.
15. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Valitukset on esitettävä Myyjälle kohtuullisessa ajassa, ks. kohdat 9 ja 10. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet sovinnollisesti. Jos tämä ei onnistu, ostaja voi kääntyä kuluttajaneuvoston puoleen sovittelua varten. Kuluttajaneuvostoon voi ottaa yhteyttä puhelimitse numerossa 23 400 500 tai osoitteessa www.forbrukerradet.no.
